May 24, 2013

Kisah aku, si dia & dia


Assalamualaikum..hai,hai semua...

Otak rasa sedikit blur bila dh lama x update blog,x tau nk mula dr mana,sbb byk sgt cerita yg nk diceritakan..so,main hentam je lah yg mana igt di kepala otak aku skrg ni..kira satu entry campur gaul sekali semua,macam2 ada..skrg x sempat dh nk buat satu tajuk satu entry..ermm,nk mula dgn sapa dulu ya? aku,si dia or dia..

Ok,mulakan dgn kisah aku dulu lah (tuan punya belog)..kehidupan adalah seperti biasa as a mama..pg hntar ank gi taska,blk umh mengemas+membasuh+memasak+sambil jwb call/reply sms customer+packing order customer..kdg2 x sempat nk siapkan semua,tgk jam dh pkl 12.30tghri..alamak intan berlian dh nk blk taska,terus merempit pergi amik cik dania..
Blk umh cik dania akn keletihan,terus dia tido..masa ni aku smbg semula kerja yg tertunda tdi tu..bila dh bnyk benda nk kena buat n pikir,maka bju dlm washing machine yg basuh pg td trlupa nk sidai.tgk jam dh pkl 3 ptg ,pastu br terhegeh2 nk jemur baju..sekali jemur x smp 15 min,hujan turun..huhuhu..

Lps siap packing semua order,aku akn keluar pos brg..aku akn angkut sekali dgn cik dania ke pos opis.x kan nk tgl cik dania sorang2 kot kat umh..kejut cik dania tgh sedap tdo,apalagi angin lah.mengamuk dlm keta,stress omaknya tgh drive bila ank mengamuk,tup tup smp pos opis parking plak x dak..ayayai..
Lps settle pos brg,selalunya aku akn terus jmp customer2 yg nk amik brg by hand.
Bole dikatakan inilah rutin seharian aku sbg surirumah & peniaga on9..kdg2 semput jgk,tmbh2 time org dpt gaji..x menang tgn.tp samalah dgn org2 lain jgk yg keluar bekerja cari rezeki kan,sbb rezeki tu x kan dtg bergolek semudah yg disangka,mesti ada usaha + pengorbanan..

Alhamdulillah,Allah murahkan rezeki aku dlm berbiz on9 ni..rezeki yg x pernah terjangkau dek akal..benarlah rezeki Allah ada dimana2,seluas langit terbentang.biz on9 aku mula mendapat tempat dihati pembeli2..syukur,syukur,syukur Ya Allah.aku brsyukur di atas rezeki Mu yg Engkau lim9ahkan pada aku.sebagai hamba Allah,kita perlu redha dgn apa yg telah ditakdirkan,nescaya hikmah itu akan dtg dlm pelbagai cara & bentuk..

Kisah seterusnya ialah tentang ''si dia' yg pertama, en hubby.sejak operate buang tonsil,alhamdulillah makin sihat..x pernah demam dh.makan sentiasa berselera smp perut pun dah makin kedepan,mcm org peknen 5 bln..hehe..bhagia sguh bila tgk hubby sihat,walaupun ramai org komplen hubby makin berisi,tp x pelah.jnji sihat kan..teringat blk detik2 manis jaga hubby kat spital dulu,sedih la hati x tau nk ckp bila tgk hubby sakit,x bermaya lemah longlai..ok,abis dah citer pasal si dia tu,kang byk2 citer pasal dia,kena marah plak & suruh delete semua nti..si dia tu jenis low profile,x suka interprem katanya..haha..

Ok,jom lompat ke cerita 'dia' yg kedua pulak,semestinya intan payung aku tu,cik dania..cik dania mcm biasalah,selalu x sihat,deman x dpt nk dipisahkan.average skrg cik dania akn demam 3-4 kali sebulan.Paling terok mgu lps cik dania dmm smgu,langsung x bole nk makan sbb mulut penuh ulser & tonsil yg membengkak,cik dania minum susu ja..nk telan makanan x bole sbb sakit tekak.sedih tgk cik dania,kurus kerempeng..bila dah selalu x sihat,taska pun asyik ponteng ja.cikgu2 pun dah sedia maklum,yg cik dania ni sakit.so bila cik dania x hadir,cikgu seniri faham lah..sesekali pergi taska,mula lah buat perangai,merengek x bg aku blk,suh teman dia kat taska..aiyakkk!! Selalu aku tgu smp waktu rehat ja,lps tu aku cabut blk senyap2..nak oii,mama byk lg keja nk kena buat,sian kat mama..hmmm.anak oh anak..

Cik dania ni manja la sgt,geram kdg2 tu..sebagai alternatif selalu x pi taska,mlmnya aku bg cik dania tusyen..ada org gelak,sbb ank umo 5 thn dh antaq tusyen..tusyen tu kat sebelah umh ja,hehe..so far nmpk dia suka pi tusyen tu berbanding pi taska yg sebelah pagi..aku tgk cikgu tusyen tu pandai tackle cik dania,jap jap bg hadiah la,cekelat la,tlg ikat rambut dia la..ermmm,cik dania kan manja taik ulat,syok la kalo org dok layan dia.kat taska yg sebelah pg,bdk2 ramai cikgu mana la sempat nk layan lebih2..yg tusyen ada 4 org saja,cikgu bole la layan.baru2 ni cikgu tusyen cik dania bgtau aku,'x sangka rupanya cik dania ni suka bercerita,cik dania punya imaginasi tinggi'..sbb nmpk cik dania mcm malu pendiam ja..hehe..cik dania mmg mcm tu,mula2 diam ja..dh kenal lama,x larat nk layan kerenah dia..cikgu dgrlah apa yg cik dania dok cerita merapu tu..bkn betui sgt pun..
Jgn x tau,cik dania cakap dgn cikgu & kwn2 dia pelek kl tau..aku pun nk tergelak,suka ati dia ja..mak pak org kedah,mai tang dia ckp kl plak..tp kat umh,dia ckp biasa ja,heran jgk pasai apa kat tusyen cik dania cakap kl..tiru sapa pun x tau lah..

Berkenaan dgn rawatan tonsil cik dania plak,doktor sarankan cik dania pun perlu buat operation mcm hubby if nak sihat sepenuhnya.tp kena tgu umur cik dania 6 thn,baru bole buat..buat sementara ni doktor hnya bg mkn ubt antibiotik saja utk bertahan.bila dgr doktor ckp kena operate,luluh hati sedey sgt..terus teringat camna seksanya hubby masa operate dulu.mcmanalah kalo cik dania yg masih budak ni nk hadapi semua tu..alahai..sebolehnya aku x mau smp cik dania kena operate cam hubby.bg aku operate tu adalah jalan terakhirlah..

So skrg,mcm2 ubat aku try bg kat cik dania.ada sapa2 suggest ja,aku akn try..sblom ni try gamat healin,tp nmpk x da apa2 perubahan pun. Stop yg tu,skrg try rawatan homeopati plak,ada kwn yg cadangkan sbb ada jiran sekampungnya yg ada tonsil akhirnya sembuh..x yah kena bedah dah..harap2 berkesan jgklah dgn cik dania nti,x mo operate2 ni..
Ubat homeopati ni ada 8 jenis semua nya..ubat kecik2 & x bole sentuh dgn tgn,semuanya kena guna dgn camca.cik dania perlu amik 3jam sekali.cik dania ni x reti nk mkn ubt biji,jadi aku akn tumbuk ubat tu sebelom bg cik dania mkn,ada plak yg kena letak bwh lidah selama 1 min,pastu baru bole telan..doktor homeopati tu nasihatkan supaya aku sbg ibu perlu disiplin & ikut segala arahan cara mkn ubt tu..jgn skip,in sha Allah katanya,byk yg sembuh kalo ikut sebetulnya ,apapun semuanya dgn izin Allah.stkt ni dh hmpir sebulan try,nmpk selera cik dania bertambah sket..hehe..yg lain tu blom nmpk

Harini dah start cuti sekolah..yeay..mgu pertama ni hubby bizi sket.mgu kedua nti hubby free,katanya..hehe.
Dah penat kerja,haruslah ada rewards utk diri senirikan..pergi santai2,rilex kan badan.
Insha Allah,if x de aral akn menyusul next vacation..dlm plan ada 2-3 tmpt.tp x tau nk jd rezeki pi yg mana..mcm biasalah,x de sebarang tempahan hotel ke apa ka,nti main terjah ja..aku ni gediklah nk tempah hotel siap2,tp hubby x kasi sbbnya hubby pun x confirm hari apa lg dia free.adoii la hubby aku ni..so i follow je lah..

-lama x singgah blog kwn2, in sha Allah ada masa aku akn singgah.dah x tahu apa citer pasal kwn2 blogger skrg ni..

8 comments:

Tie HT said...

syukur alhamdulillah atas rezeki kurniannya, moga terus berjaya k, insha Allah :)

Aine Ainun said...

Murah rezeki wanie, tahniah..teruskan wanie..
teringin nk biznis jugak, tapi bkan buat masa ni wanie..nanti ble mintak tlong wanie senior ni bg petua..hehe

nak operate cik dania,
ala..kecik2 da operate ciannye die, tak payahla, cuba buat rawatan lain...

yela, keje rumah n wanita mmg xpdt nk dpisahkan...

wee, besnya nak p jalan nak itotttt..hehe

wanie, blog wanie mcm berat je, lambat loading, cuba tukar template

mamaonie said...

Salam Wanie..
Riang ria mood fad baca blog Wanie hari ni..
Seronok sangat...
And feel happy too for your bussiness..
Alhamdulillah..makin masyuk yer...mak cik kayo!
Feel sorry untuk Intan Berlian Wanie... .hopefully, dia makin sihat..kalau boleh tak nak la operate kan... .
Anyway..all the best Wanie..
Selamat cuti- cuti jugak..jangan lupa update sini tau!

Kakzakie Purvit said...

Kakak yg membaca pulak rasa ngeri bila mungkin Dania nak kena operate macam papa dia. Harap-harap dah selalu bertahan dgn antibiotik masuk 6 tahun dah terus sembuhlah hendaknya.

mummY daniSha said...

wanie...sedeynye..cube try rawatan alternatif..dulu mak sy pun kene operate tp sebab takut cube berubat dekat ustaz harundin...dekat bangi,darusyifa...cubelaa wanie...

Aine Ainun said...

yeayyyyyyyyy Wanie..
Ok da loading, x berat da..=)

yang penting, gambar Cik Dania atas tu mmg sangat2 comey/...=))))

ashra said...

Lama nyepi wanie kan....

Hehe...alhamdulillah..rezki biz terus maju.puas rasa hati,bila jadi housewife dapat gaks pendapatan sampingan yg lumayan....teruskan usaha k.

Chumel je dania....samalah,kalau kejut aleesya bangun yang sedap tido...haaaaa.......adoi ya.....ku tahan sabar je layan kerenah...hehe

zuliana abd rahman said...

Lama wanie menyepi yer.Takpe diam-diam ubi berisi.Alhamdulillah..yana tumpang happy tengok wanie makin success dalam bizz.

Kesian tengok Cik Dania, hope dia cepat sembuh dan ada penawar utk tonsil tu.Mana tahu kan dalam banyak2 ikhtiar kita ada yg mujarab utk Dania.Yang penting mama jgn putus asa okey.

Tak sabar nak tunggu update wanie utk next vacation nanti.Apapun have a safe journey ye wanie.Selamat bercuti.