Apr 4, 2012

Sebuah Kelahiran


Hari ni genap tarikh 4.4.2012.Cantik sgt tarikh tu kan?..sebenarnya dulu tarikh ni adalah tarikh yg aku sgt2 nantikan.. tahu x kenapa? Sbbnya tarikh ni merupakan tarikh aku akan lahirkan ‘adik’ Dania.. 
kini tarikh ni jadi kenangan buat aku..
Bgun tdo pg nie,rasa sayu saja, sbb rindukan ‘adik’.. impian yg sepatutnya hari ni utk bertemu ‘adik’ x kesampaian.. mgkin juga waktu ni aku dah selamat melahirkan ‘adik’ @ saat ini aku sedang bertarung nyawa dlm labor room utk melahirkan ‘adik’.. 
Sekarang aku x nak sedih2 lagi sbb aku tau ‘adik’ sedang berbahagia di sana. Jadi aku layan je gmbr/video sewaktu melahirkan dania dulu utk mengimbas kembali detik2 bersejarah apabila bergelar seorang ibu, sungguh bahagia rasanya.. sedikit sebnyak dapat menghilangkan kerinduan dekat ‘adik’..

Mgkin setiap ibu mengalami pengalaman yg berbeza2 sewaktu melahirkan, tp aku percaya kesakitan & kesusahan yg dialami dari mengandung sehingga melahirkan tetap sama..  
Bila tgk gmbr2/video kelahiran dania dulu, hati jadi tenang sgt..Terasa betapa bertuahnya bdn sebab Tuhan beri peluang utk menjadi ibu..Walaupun aku tahu ramai lagi yg masih belum berpeluang merasai detik2 terindah yg aku rasai ni..

Dania sayang..
Setelah 2 thun lebih Allah menguji mama, akhirnya mama disahkan mengandung..Gembiranya hati mama & papa hanya Tuhan saja yg tahu..
Dania ni special sket, sbb dania keluar kot tingkap..
Dania dilahirkan dlm keadaan ‘baby breech’ @ songsang melalui pembedahan..sepanjang mama mengandung sekalipun dania x mahu pusing ke bawah..
sayang betul dania dkt mama smpi x mahu langsung pusing ke bawah, sentiasa nak dekat je dgn mama, nak selalu dengar dengup jantung mama..
Dr. sarankan mama agar bersalin melalui pembedahan disbbkan keadaan dania yg songsang (kepala diatas & duduk dlm keadaan bersila)..kemain lagi ya dania siap bersila tu..& satu lagi adalah sbb dania agak besar..
Cukup je 40mggu,  seperti tarikh yg dah booking, mama terus pergi ke hospital..mlm sebelum tu mama berpuasa..pagi pkl 9 pg mama dah smpi hospital, mmg mama x rasa sakit apa2 lgsung msa ke hospital pg tu..
Dr. cakap x perlu nk tgu smpi sakit dtg, sbb takut terkeluar kaki dulu..dlm pkl 11.00pg mama dimskkan ke bilik bedah, bermulalah acara check itu & ini.. Yang plg x tahan masa nk mskkan ubt bius kot tulang belakang, adoi sakit smpi menggeletar satu badan menahan sakit.. Pakar bius suruh mama gigit bantal, kalo x tahan sakit gigit ja bantal tu. mmg lepas tu mama tgk bantal tu terkoyak sedikit kesan gigitan gigi arnab mama.. 
Tepat jam 1.30tghari 15.12.2008, lahirlah puteri yg mama ntikan NURDANIA ERMYNA 3.3kg ke dunia ni melalui pembedahan di Poliklinik Mahsuri, Jitra..
Dr. Anuar yg menyambut Dania.. mama lega sgt sbb sepanjang mama melalui saat2 getir, papa sentiasa disisi mama..sentiasa memberi sokongan..siap rakam video kelahiran dania lagi..sayangnya x dpt nk disharekan di sini sbb internet sgt2 slow..takpelah..


Perut mama dikoyak2 seperti perut ayam..bila mama tgk blk, seriau sgt2.. x sangka betoi perut mama diperlakukan seperti ini.

Dr. ada menyarankan samaada nk bius satu badan @ separuh badan..
Kata Dr. kalau bius separuh mmg akan rasai sakit..
Then, mama pilih utk bius separuh badan saja sbb nk rasai kesakitan mama melahirkan Dania..
Walaupun mama dibius separuh badan, tapi mama x mampu bergerak & bercakap lgsung..
Mama hnya bole kelip2 mata je & angguk/geleng bila ditanya apa2 soalan..
 Kesakitannya Subhanallah!
mama x tau nk cakap camna sakitnya..terasa perut mama disiat2..
 cam nk menangis & mintak tolong kat papa je, tapi mama tahan juga demi dania..
Lgpun mama sgt2 teruja & x sabar utk bertemu buah hati mama ni, 
sehinggakan x pikir sgt sakit yg dialami. 
Mama bertuah kerana mama sedar sepanjang pembedahan berlangsung..
walaupun mama dlm keadaan lalok & mengantuk ya amat..

Mama yg sgt helpless tapi tetap tersenyum,
walaupun kesakitan yg dialami x terungkap dgn kata2..
Tuhan saja yg tahu..
Mama mengalami sesak nafas semasa proses sedang berlangsung..
Nsiblah pakar bius cpt2 amik tindakan, sbb satu wayar pernafasan mama tercabut..
Masa tu mama x bole nak bernafas lgsg, rasa mcm nak mati pun ada.

Fresh from mama's womb!.. masih panas2 lagi..
wajah dania selepas kelahiran.. putih suci bak puteri salju..
Mama bersyukur kerana Allah menghadiahkan dania utk mama & papa


Kini dah lebih 6 bulan 'adik' pergi..cepat sgguh rasanya..
Tp smpi sekaranglah masih belom ada apa2 tanda utk aku mengandung semula..
Badan makin berisi, tapi berisi yg x dak isi.. lemak banyaklah!
Kdg2 hati sedikit terasa bila dengar cakap2 org spt:
- 'siti hat dok kat hjg kg tue dulu gugur sekali dgn hg la, lani perut sakan dah.. hg bila lagi'?
-'org len lepas gugur selaunya cepat lekat, hg ni pasai pa, awat yg payah sgt'? 

Bila dgr je org ckp2 yg mcm tu, aku senyum je..sambil jawab  'Tuhan saja yg tau jawapannya'..
InsyaAllah, smp masanya Tuhan akn bagilah.. :)


15 comments:

Aine Ainun said...

Itu pngalaman terindah kan. Bertuah wanie, ada jua cahaya mata, adik tunggu disana nanti...

Sy takda lagi pengalaman terindah...

Pn.Ibu said...

omggg ikut tingkap,,seriaunyerr...

mudah2an dpt kita dikurniakan anak yang ramai.Amin :)

mummycda said...

Tgok gambaq wanie takutnye operate...putih melepak muka cik dania masa lahir....takpe wanie...nanti2 ada la rezki adik dania...biasla mulut org susah bebenor nak menutupnya.....

zuliana abd rahman said...

wanie, bersalin czer sakit ke?cousin yana kata tak sakit tapi ada juga yg kata sakit.Maybe ikut badan masing2 jugak ye.Anyway...sakit atau tak, itulah nimat yg Allah beri pd kita kan.Tak semua org dapat merasa.

Insyaallah wanie..akan ada penggantinya nanti di dunia ni.Yang penting jgn putus asa dan pedulikan kata2 orang.Sometimes kata2 orang ni yg membuatkan kita stress sebenarnya.Semuanya urusan Allah, hanya dia yg tahu masa yg sesuai utk wanie.

wanie amerie said...

AA:InsyaAllah,smpi masanya nnti AA akan merasai pengalaman yg terindah mcm ni jgk..kita doa byk2 yer moga2 murah rezeki kita, manalah tau kot2 thn dpn kita dpt bby sama2 ke..hehe

wanie amerie said...

Pn Ibu:jom kita kerja keras tahun ni..caiyok2..

wanie amerie said...

mummycda:hehe..wanie lgi la takut..tp dah lepas dah lega..
tu lah kan,kalo nk dilayan mulut org ni boleh meroyan..kita dah la sedih kehilangan anak..dorang suka suki je tanya soklan bodo2 camtu..
sapa la yg x mau bby kan,tmbh2 plak kita yg pernah kehilangan..kalo bole esok je nak dpt pengganti blk..
tp bukan kerja kita semua tu..
usaha mmglah usaha..tapi kalo Tuhan belom nak bagi, nk bt camna kan..

wanie amerie said...

yana:mmg sakit ya amat..org lain x tau lah camna.ikutkan nk jerit je, suruh tmbhkan ubat penahan sakit..
tp tahan ja sakit tu dediam..
wanie x nak stress skrg nie sbb bole efek TTC nnti..dgr je apa dorang nk ckp, msuk tinga kanan keluar tinga kiri..

>>EiN@>> said...

insyaallah,ada rezki thn nie..sub, dr annuar hussaini ke yg ktg pmc skang tu,k.ina amik dia aritu tenangja rs dr gov..tp ms k.ina c-zers kt gov dlu lega sgt ms depa bius tu..dan separuh bdn xsakit lgsg siap bersembang dgn doc..ubat dia kuat kot..efect dia sakit belakang la lps tue...

wanie amerie said...

k ina:aahh,DR ANNUAR tu lani pi PMC..betoi dia tu mmg ok,cool ja..
masa wanie dulu sakitlah k ina..sub nk sembang camna k ina, sbb kena pekup hidung & mulut, nak bernyawa pun sgt2 x selesa nikan plak nk menyembang..
sekali2 rasa cam fobia nk beranak..takut + sakit..
mgkin ubt yg hospital guna lg kuat kot..
wanie skrg x skit tulang blkg pun,tp sakit tulang punggung..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sayu pulak hati sy bc entri ni..

wanie amerie said...

cik betty:ye ke sayu..jgn nangis sudaa..

Netbook Surfing said...

salam..kagum dengan ketabahan,semangat dan pemikiran yang dikurniakan. Setiap kejadian Allah besar hiikmahnya..hanaya Allah yang Maha Mengetahui..

Alhamdulilah dah ada saham di Akhirat..yang sedang mendoakan dan akan membahagiakan wani dan hubby :)

sabar dan tabah ye.. teruskan berfikir dengan pemikiran yang betul tu ...abaikan apa orang kata.. :) ikhlas dr.Netbook Surfing

wanie amerie said...

netbook surfing:tqvm

jolly johnson said...

WANI,, you bullshit !!!!!