Apr 5, 2012

Jom Ke Dapur- Nasi Tomato & Bihun Singapore

Ermmm, dah lama rasanya x post entry pasal memasak ye..
bkn bermakna aku x masak,
 dah nama pun SRT(surirumahtangga), semestinya hari2 aku akan memasak..
 x kiralah walaupun masak mee maggi jer..
janji masak kan? kiki
Dulu masa mula2 berbelog mmglah rajin letak resepi apa yg aku masak..
Tapi sikalang wua sula malas woo..
Harini, aku gigih jgk amik gmbr apa yg dimasak..
selalunya bila siap masak terus je melantak..
terlupa sudaa nk amik gmbr masukkan dlm belog..
Bila dok tgk belog kwn2 post entry resepi mcm2,
lalu aku pun terus mengidam sama nak letak jgk ..hehe
 Dasar peniru!!
Semalamkan.. ada tetamu nk dtg umh, 
so, aku merajinkanlah diri memasak nasi tomato & bihun singapore....
Nah!! amik ko sekali masak smpi 2 resepi..sapa nk mkn byk2 tue??
Takpe, sbb tetamu yg dtg pun agak ramai..
Jd dah siap budget, sure akan habis punya masakan aku tu..
 mmg licin pun..
sbb yg dtg semuanya geng kuat makan, x kira sedap ke x.. 
 dorang jenis belasah ja..

Nasi Tomato dimakan bersama sambal ayam & air asam..
Aku kempunan nasi tomato nie lepas tgk satu blogger masak, terus aku buat..
see, mmg dasar peniru betoi!! hehee
Tapi aku bt ikut resepi aku seniri, hemtam koromo je.. resepi mak aku punya.. 
igt2 lupa masa dok masak dgn mak aku dulu..
pakai campak2 je bhn2nya..x sempat nk google carik resepi dah..

Yg nie plak org panggil Bihun Singapore..
ko x yah gigih nak ke singapore utk makan bihun ni..
masak seniri jer kat umh..ekeke

 Meh aku bg resepi:
1.Korang buka komputer/laptop ke, & taip apa resepi yg korang teringin nak masak tu..
2.Lepas tu, amik pen salin resepi..
3. Gie dapur buka peti ais tgk bhn2 cukup x? kalo x cukup pergi beli cepat kat kedai..
4. Then, bila bhn2 dah cukup.. aaa tggu ape lagik!! silalah masak ..
5. Har..har.. ok  x resepi aku bagi nie?..
jgn maree.. nnti cepat tua!! 
Betul apa, skrg ni semuanya di hjg jari..
kan kan kan??
Google je, sure resepi2 yg lebih mantop ada..
resepi aku ni apalah sgt sbb pakai guna apa yg ada dlm peti ais je..

Lepas masak, tuan rumah mesti kena rasmi dulu sepinggang.
Makang nasi tomato, dok bersimpuh ats lantai smbil tgk tibi citer Korea..
kui kui..

8 comments:

Aine Ainun said...

Snang je kan, klik saje resepi, berdedai kuar,, hehehe

eh, my fevret bihun singapore tu

mummycda said...

Amboi bertimpuh sakan tukng masak makan....cayalah mesti sedap wanie masak...macam ida la masak pakai campak2 ja apa yg ada..klau tak cukup rasa campak lagi...hihihihi

zuliana abd rahman said...

wanie...bihun tu fav yana.Tapi sejak preggy yang ni bila makan bihun sure perut rasa kembung.Bila tengok bihun sedap wanie tu, rasa mcm nak masak bihun pagi esok.Makan dulu, hal perut meragam fikir kemudian ;P

wanie, yana setuju sangat.Sejak ada mr.gugel ni semua buku resepi yana dah simpan dlm kotak (yg dah selamat dibuang pun ada).Nak masak apa tinggal tekan2 jer.Senang kan??

Oh ya, Insyaallah..kalau yana balik kedah cuti sekolah nnt, bolehla kita jumpa ye :)

wanie amerie said...

AA:yup,dunia skrg serba canggih..klik aje..

wanie amerie said...

mummycda:tukang masak letih ler tu..nmpk je kot cam sedap..padahai x sedap mana pun,,besa2 ja..masak ni x bole ikut resepi seketoi2,kita kena pndai2 ubahsuaikan..

wanie amerie said...

yana:ok..nti bila blk ada rezeki kita jumpa..bole gosip2..kalo bleh ajak mummycda sekali..heheh

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

ini resipi paling senang sy penah baca HIKHIK suker suker

wanie amerie said...

cik betty:cube2lah..jgn malo2..