Apr 18, 2012

Berseleranya cik dania!

Dalam 3,4 bulan yg lepas ni cik dania mmg x berselera makan lgsg.. 
asyik tunggang susu ja..
Hati ibu mana yg x risaukan, bila tgk ank x berselera makan..
bila x makan, berat badan pun makin susut.. keremping ja..
Pastukan bila jumpa kwn2 ke, adik beradik ke semua tegur cik dania makin kuruih.. 
my mum cakap, cik dania pun diet jugak ke cam mama dia..hehe..
(mama yg diet tp dania yg kuruih, mamanya dok cam tu jgk)..

Hari2 aku masak mcm2 dgn harapan nak tarik selera cik dania.. 
tp hampeh semuanya.. 
cik dania ada la makan semulut dua, pastu main ja lebih..

Aku seniri pun ada terperasan bila tgk cik dania ni makin kering je..
 walaupun dulu x delah gemok mana pun, at least nmpklah chubby sket..
Kdg2 kesian plak tgk, bila tido siang2 kan cik dania x pakai baju, 
so nmpklah tulang kerangka semua..

Satu hari, ada la sorang member cdgkan terai appeton lysine nie..
Mgu lepas aku pun pergi beli kat farmasi appeton tu..
tp amik yg dlm bentuk syrup, sbb cik dania x suka ubat dlm bentuk tablet..
 kalo jenis yg syrup laju je dia makan..
Appeton ni adalah utk menambah selera makan ank2, 
perlu di amik setengah jam sebelum makan 3kali sehari..
Baru 2 hari cik dania terai, dah nmpk kesan yg bt aku terkejut sakan..
smpi ternganga mulut haku, x leh nak katup (ayaq tipu je ni)
hoho...
Hari pertama biasa ja aku tgk..
tp bila msk hari kedua dah nmpk kesan, pg2 cik dania bgun dah mintak nasik..
haaa amik ko!.. 
cik dania berselera makan smp mama dia x sempat nk masak nasik..
Hari kedua sejak amik ubt tu cik dania makan nasik 5 kali sehari, 
tu pun x termasuk makanan lain2 & susu lagi..ayooo..
aku makan apa je, semua dia pun bedal jgk..
Kalo tidak, jenuh aku ligan satu rumah nk bg cik dania makan..

Semalam ada adegan yg paling lawak ( bg aku la kan)
 cik dania terjaga tido dlm jam 2 pg..
 pastu mcm biasalah aku bgun nk buatkan susu utk dia..
Selalu lepas minum susu, cik dania akn tido blk..
Tapikan... 

Dania: 'narnia x mau susu, narnia lapaq asik ngan siup'..
Mama: Loorrr.. mana mama nak cari nasik dgn sup tgh2 malam ni dania oiii.. 
tau dak lani pkl 2 pg, bkn pkl 2 ptg..
(penat jekan kalo aku bebel lebih2 pun, bkn cik dania paham ponn)..
terus merajuk cik dania tgh2 mlm buta.. 
Mama: aarr.. biskut tiger adala.. nak dak??
Dania: 'bukan tiger la tigell.....
Mama: haa.. ok2, biskut tigell.. apa2 jalah cik dania oii..

Pastu, bangunlah si ibu menemani si anak terchenta..
makan biskut tigell, dicicah bersama ayaq milo di tgh keheningan malam..
Mamanya pun x kan tgk saja, tumpang cicah sekali..
mula2 rasa 2 keping biskut tigell, pehtu mcm sedap ja..
terus buatkan lagi satu gelas ayaq milo.. gelas besaq lagii you..
 habis jahanam diet haku..
Lepas makan, igtkan bila perut dah kenyang senanglah cik dania nk tido..
suruh plak temankan dia tgk citer kartun smp kul 4 pg baru kmi tido blk.. 
hadoiii.. dania dania.. penyek idung kang!!..

Appeton tu aku hnya sempat bg cik dania makan 2 hari ja.. 
hari ke-3 aku dah stop..
 takut plak aku bila tgk cik dania makan kemain berselera sgt.. 
sungguh luarbiasa.. terkejut makk!!
Kang makan byk2, obesiti plak anak dare aku nie.. mampus haku, 
x larat  nak dukung nnti, aku pun bknnya besar sgt pun..
Jadi sapa2 nak bg anak tambah selera makan, 
cubalah terai appetton ni tgk..
ternyata sgt2 berkesan..
tp jgn smp anak2 korang obesiti sudaa..
ekekeke..

:)

6 comments:

mummycda said...

Dasyat gak penangan appeton tu....tapi brand appeton memang okey...cik dania jadi macam kemaruk nasik...dia qada makan yg dulu2 kot..hihihi...stop sat la atau pun minum ubat sehari sekali...off topic sat..ida dulu pun mkn appeton tapi bkn yg cik dania tu...hihihi ...ida mkn asid folic....mkn tak sampai sepapan & preggkan si aira ....

Aine Ainun said...

Prubahan yg baik tu wanie, sy ble rasakan, risokan kalo anak x nak makan. Cian tgk kurus je...

Bagusla, galakkan makanan yg sihat

wanie amerie said...

ida:tulah,terkejut jgk sbb kesan agak drastik..
wanie pun amik jgk asic folic, rasanya dah berpapan2 kot..tapi blom ada rezekilah ida..huhu..

wanie amerie said...

AA:btul tu..setiap ibu, mesti nak yg terbaik utk ank2nya..tgk ank kurus ja, mesti susah ati..kalo kurus kuat makan takpe, tp kurus sbb x de selera mkn..sian..

penDragon said...

wah...dania mkn nasi sampai 5x?? mmg berselera sekali dia mkn...apa pun, k ruby doakan semoga dania membesar dgn sihat & cerdas!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

risya dulu ms kecik x suka mkn juga smpi kurus kering..kasik appeton ni tp x jalan pon..sy biorkan je..x paksa dia makan lg...tp dia kuat minum susu ms tu..jd sy tampung dgn susu jela


dh beso nih sy ajar dia tengahari misti lunch..sbb dh sekolah jd dia tau rs lapor..jd skrang dh ok dah makan dia