Aug 14, 2011

Ke Pulau Pinang..

Jumaat lalu, selepas hubby habis latihan hoki kami ( aku,hubby & dania) bertolak ke Penang sekitar jam 7 ptg, berbekalkan Roti John 2 ketul dgn Air Cincau habuan utk berbuka puasa dlm kereta masa otw ke Penang. Dekat2 pkl 8 mlm, barulah kami singgah makan di Restoran Haji Ramli Nasi Kandar kat simpang 4. Kami selalu jgk dtg mkn sini sbb makanan sgt sedap, bukan main ramai lagi org, tapi nasib kami berbuka dulu kat dlm kereta td sbb bila kami smpi nmpknya org dah sedikit kurang & mula beredar..Selesai mkn, singgah solat maghrib dekat masjid yg berdekatan dgn restoran tu.
Kami terus perjalanan singgah dekat Bertam utk berjumpa dgn tenant rumah kami. Tenant kami tu baru saja pindah keluar mggu lepas. Selepas urusan penyerahan kunci & segala dokumen2 yg berkaitan dgn rumah selesai, kami meneruskan perjalanan lagi.
Dalam kul 12 mlm, kami singgah makan sahur dekat restoran favourite kami iaitu Kassim Mustaffa.. Pekena nasi minyak & kari ayam smpai sengkak perut. Barulah menuju ke rumah kami di Mutiara Height.
Agak terkejut bila tgk keadaan rumah kami yg ditinggalkan oleh tenant td, dlm keadaan yg menyedihkan. Marah ada, sedih pun ada, apa jenis la penyewa yg kami dpt kali ni. Rumah ditinggalkan dalam keadaan kotor, plastik sampah yg ada smph dibiarkan smpi sudah berbau busuk, almari2 buruk dibiarkan tunggang langgang dlm bilik, dinding penuh diconteng & berlubang sana sini, tombol pintu ketiga2 bilik tercabut, pintu bilik air pecah dan macam2 lagik.. mmg x bertanggungjawab langsung!!
Gamak ditinggalkan rumah dlm keadaan begini. Ishh, dorang ni pengganas ke hapa!!
Kali ni agak terkilan sbb penyewa2 yg sebelum2 ni akan bersihkan rumah & kosongkan brg2 sebelum keluar. Igtkan kali ni dpt penyewa melayu akan lebih berhati perut kalo nk dibandingkan dgn penyewa dulu ada geng Cina bujang & yg sebelum tu ada family India yg dah pernah menyewa situ.. Aku dah mula bengang habis, nk suruh hubby call marah je kat tenant tu. Tapi nasib la hubby aku seorang yg cool, katanya biar kita settle benda ni esok ja memandangkan waktu dah lewat mlm & kemungkinan tenant tu pn dah tidor.. Hubby aku ajak aku bermalam ja kat hotel, tapi sayang pula rasanya sbb dah lewat time tu kalo nk check-in hotel pn, rugi plak & niat sebenar kami dtg adalah utk bermlm di sini. Start dari beli lbh kurang 7 thun yg lepas, mmg kami x sempat lagi tido di rumah ni, bila rumah ni siap ja terus ada yg mahu menyewanya, lgpn semua keperluan seperti comforter, bantal2 semua dah dibawa. Lalu dgn secara sukarela aku menawarkan diri utk mengemas. Acara kemas mengemas ala kadar berlangsung sehingga ke pkl 2 pg, bila keadaan rumah agak bersih berbanding sebelumnya kami pn tertido keletihan.
Ni antara kerosakan2 yg dibuat oleh tenant tu (pengganas):

Paginya, bila aku bgun sekitar jam 6.30 utk solat subuh. Bila aku buka pintu sliding dekat balkoni, Wahh, aku terpesona dgn panorama indah pemandangan laut pagi tu. Rumah tu mempunyai view mengadap laut. Pastu cepat2 kejutkan hubby utk bgun amik gambar. Kalo ada camera DSLR mmg lagik cantik gambar, ni guna camera cap ayam ja, gambar x brapa ok sgt, tp jadilah..

Ni pemandangan waktu malam semasa baru kami sampai.

Pagi tu bawak Dania mandi pool kat bawah apartment tu, sementara menunggu org yg kami upah mencuci rumah. Sebelum ni kami dtg tp x pernah pn bermalam sini, kali ni baru puas rasanya dpt bermlm di sini & guna segala kemudahan yg ada walaupn hati frust sgt dgn tenant sebelum ni.. Nmpknya terpaksa la biarkan rumah tu kosong sebulan dua di repair sebaiknya sebelum bagi sewa semula..adoii..

Habis semua selesai org mengemas rumah, kami pn berkemas utk pulang & bergerak menuju ke Bukit Jmbul. Hubby aku bagi "green light" utk beli apa ja yang aku nak..haha apa lagik, sementara boss nk belanja byk jugak la yg aku shopping. Kiranya persiapan utk raya selesai, cuma tinggal kasut dania ja x beli sbb x dak yg berkenan dihati.
Pas selesai shopping, kami bertolak balik & menuju ke tempat mkn special utk berbuka di Kg Pelet, Penanti dkt2 Kulim, tapi sayangnya bila call nk booking katanya dah full..Terpaksa la melupakan hasrat aku tuk merasa nasi beriani paha kambing yg diwar-war tersgtla sedap dikalangan kwn2 hubby aku yg dah pernah makan di situ..
Terus menuju ke Restoran Bawal dkt Sg Petani yg jgk agak special, tapi sekali lagik x dak rezeki bila kami tiba dpn restoran tu, org begitu ramai sekali.
Ronda2 area situ,memandangkan waktu berbuka dah hampir, kami singgah kat satu restoran. Agak lenggang cuma ada beberapa org saja customer. Aku order sup tulang,nasi putih,telur dadar,syur campur & sambal belacan manakala hubby aku order nasi goreng cina, yg lain dia nk tumpang sekaki apa yg dah aku order. Bila tiba waktu berbuka, dgn berseleranya aku makan.. tiba2 aku rasa nasi yg dihidangkan tu mentah samalah jgk dgn nasi hubby aku, telur dadarnya bkn main berminyak lagi. Terus aku minta order yg lain, bihun goreng. Lepas dah siap aku pn makan bihun tu, tapi rasa bihun tu masin nk mamposs!! rasa cam nk nangis ja..igtkan order yg ni ok lah..huhuhu
Masa nk bayar hubby aku komplen la apa yg patut, tp nasib baik tuan kdai tu minta maaf katanya tukang masak baru..sabik la pun, masak cam hampehh..Sbb tu rasanya kdai ni x dak org..huhuhu kuciwa sgt..sabar je la..

Aku DaN SeSuAtU said...

waa sub p penang ka..hg da umh kat penang ke

wanie amerie said...

aahh..umh hg area mana ila? dkt dak dgn Mutiara Height ni, kalo dkt leh jumpe hg. mgu dpan insyaAllah kmi p lagi sbb ada hal yg blom selesai. tu rmh abe aku ler, bkn umh aku..hehe..