Nov 9, 2009

TERUS DIUJI...

Sesgghnya Allah Maha Mengetahui, aku terus diuji apabila dimaklumkan oleh DR yg baby aku still breech walaupun kndgan dh nk msk 9 bln. Kalo diikutkan time cam ni baby dh pusing, tp baby aku kepala msh kt ats, that why la aku mengalami mengah yg teramat sgt memandangkan kepala bby kt ats. DR bgtau kes mcmni mmg ada tp agak jarang la (special case).
Normally,baby akn berpusing bila kndgan msk 8bln ke ats. Kalo smpi 42mgg x psing2 gak, aku x ble normal deliver tp kena bdh. Aku redha jer la kalo kena ceaser pun janji baby aku slmt, nk bt camner dh x dak pilihan. Ckup 42mgg aku g check up n DR gtau aku kena booking date sbb baby x pusing still songsang, mula2 nk amik 12/12/08 tp date tu ada bt renovation kt hosp tu so aku pilih la 15/12/08 date utk aku operate.. Aku ada tnya DR if nk normal deliver ble x n DR gtau x ble disbbkan baby aku agak besar n berisiko, so DR tkut ader prob nati n suggest better aku operate jer. (Ada pendapat mengatakan baby yg dilahirkan songsang ni bla besar nati ade kelebihan yg tersendiri ,pndai mengurut n ble ubatkan org kalo tercekik tulang, tp x tau la betoi ka dak, wallahhualam).
Pas jer pulang dr booking date tu,aku terus menghitung hari untuk dibdh n siapkan brg2 keperluan.. Mlm sblm bdh aku kena puasa, tp ok la aku ble puasa kt umh sbb pilih private aku x yah la check in awal 2 or 3 hr yg kebiasaannya kalo kt goverment hosp. Rsa sebak n sayu pikirkan keesokannya apa yg bkal terjd, seminit pun aku x dpt lelapkan mata mlm tu tkut n risau sgt.. Aku berdoa n berhrap semoga esknya berjln lancr..
Pg tu dlm kul 11pg aku pergi check in kt hosp n buang semua rsa tkut, kuatkan hti n nekad rsa x sbr2 utk menatap wajah zuriatku bt pertama2 kalinya yg bkl dilahirkan nati. Aku dimskkan dlm ward n nurse dtg check apa yg patut sblum msk ke blk bdh. Tepat kul 1 tghri aku dimskkan ke blk bdh, ketaq tu x yah nk ckp la. Sblum msk tu aku selawat byk2, tp yg herannya aku rsa tenang jer padahal sblah mlm nya td punya la risau. Aku bersyukur sgt sbb my hubby sentiasa menemani aku dlm blk bdh saat2 kelahiran n siap rakam lg ketika prosedur berlgsg..Yg aku x ble lupa msa nk suntik pembiusan epidural or spinal kt tlg blkg, Subhanallah sakitnya Tuhan sajer yg tau smpai mengeletar bdn aku menahan skit, tp nsb jap jer dlm 10 min, pastu dah x rsa pa2 bcaz ubt bius tu dh absorp msk dlm bdn.. Aku dibius separuh bdn jer pinggang ke bwh n sedar sepnjg prosedur tp antara sedar x sedar (lalok/lali).. Rsa ngeri sket bla rsa cam org siat2kan kulit kiter, igtkan bla dh bius x rsa skit rupa2nya still skit cuma skitnya kita ble tahan. Satu lgik semasa sesi prosedur berlgsg aku ader mengalami sesak nafas shggakan nk telan air liur pn x mampu, rupanya ader satu wayar pernafasan terlipat, nsb DR PAKAR BIUS cpt2 betulkan, kalo x apa la jd kt aku pn x tau...

No comments: