Jul 9, 2010

Ai Di Beijing Part 4


Bird Nest @ Sarang Burung kt blkg tu bknnya tmpt yg dihuni oleh burung2 tau,tp merupakan stadium yg terletak di China ni.Ia diberi gelaran sedemikian kerana berbentuk seperti sarang burung.Bole memuatkan 80000 ke 90000 org penonton dlm satu2 masa.Mula digunakan masa Sukan Olimpik 2008.


Bru selesai melawat Dr Tea,so snap jap dpn tue..jgn marre..


Jmbatan ni sgt cntik designnya..so apa lg amik peluang bergmbar la aku..

Aikkk,ader member nk tumpang sekaki amik gmbr kt dpn jmbtn ni..haha

Masjid Niu Jie adalah satu lg masjid yg kmi singgah utk solat zhur,merupakan masjid yg tertua di Beijing.Mempunyai corak & rekabntuk yg sgt unik serta menarik.Masjid ini berusia lbh kurang 1000 thn..


Destinasi strusnya ialah Summer Palace.Ia dibina oleh Qing Emperor Qianlong's pada thn 1751 tetapi telah dimusnahkan pd thn 1860 oleh askar French & British.


Mempunyai tasik buatan manusia yg sgt luas yg dikenali sbg Tasik Kunming..


Tmpat ini dulunya dikunjungi oleh maharaja & maharani pada musim panas untuk bersantai2.Maka dari situlah nama Tasik ini diambil.


Pemandangan di Summer Palace sgt mempesonakan & mengasyikkan sesiapa saja yg dtg ke sini.Dgn cuaca yg sejuk sbb dh ptg disertakan dgn angin sepoi2 bahasa,memberikan satu panorama yg indah..aduhh romantik sgt..ermmm,best giler!!!



Gmbar kenangan dlm bilik hotel kmi City Inn..cntikkan? luper plak nk amik gmbr seluruh bilik..

Senget jgn x senget kepala tu yer..hehe...

Pasar terletak di Tianjin yg terakhir sempat kmi shopping sblom bertolak blk ke m'sia.

Berakhirlah sudah cerita2 di Beijing,mmg ada lg tmpt yg kmi pergi tp aku da x larat nk ceritanya,aku juz pilih2 tmpat yg agak menarik n best yg kmi melawat di beijing jer..ikutkan nk citer yg lainnya lg mau smp part 10 pa..
Percutian aku di Beijing adalah satu pengalaman yg sgt berharga & bernilai.Akan aku jadikan ia sbg satu kenangan yg terindah dlm hidupku.4 hubby,terima kasih byk2 sbb sponsor omey ke Beijing,nati abg sponsor lg yer..hehe..

No comments: